Waarom is het verstandig om mijn privacyverklaring, disclaimer en algemene voorwaarden in te vullen?
In ons CMS vind je extra pagina's met privacy, algemene voorwaarden en de disclaimer. Waarom staan deze hier en waarom is het belangrijk om deze in te vullen?
Waarom een privacyverklaring?
Sinds mei 2018 is het wettelijk verplicht voor alle websites die persoonsgegevens bewaren om een privacy verklaring op de website te vertonen. Je slaat bijvoorbeeld persoonsgegevens op als je de prestaties van jouw website wilt bijhouden, of voor online marketing campagnes. In de privacyverklaring leg je aan je bezoekers uit waarom je de persoonsgegevens verzameld.
Wat zet je in een privacyverklaring
Waarom een disclaimer?
Met een disclaimer kun je jezelf beschermen, het is namelijk een vrijwaringsclausule. Hiermee kun je proberen om aansprakelijkheid uit te sluiten. Een disclaimer is niet bedoeld om de wet uit de weg te gaan, zo kun je niets in een disclaimer regelen waarvoor een overeenkomst nodig is. Het is niet een document om mee akkoord te gaan, het is een mededeling aan de bezoekers. De disclaimer kan wel handig zijn om je copyright notice op te nemen. Dat er bijvoorbeeld auteursrecht op de teksten en afbeeldingen op jouw website zitten. Of dat er, ondanks uit ervaring of expertise, er mogelijk onjuiste informatie of onvolledige informatie op de website zou kunnen staan.
Waarom de algemene voorwaarden?
Zoals de naam al verklapt, de algemene voorwaarden zijn de voorwaarden over een overeenkomst van jouw bedrijf. Hierin beschrijf je bijvoorbeeld de aansprakelijkheid, betalingsmethoden, garantie of hoe je klanten een klacht kunnen indienen. Hoewel de algemene voorwaarden niet verplicht zijn, is het soms toch handig om deze voorwaarden online te hebben staan. In de privacyverklaring, die vaak wél verplicht is, zou je namelijk ook kunnen verwijzen naar de voorwaarden. Met de algemene voorwaarden kun je de risico's beperken, jezelf en de klant nog een beetje beter beschermen.
Wat zet je in de algemene voorwaarden
Tip! Speciaal voor klanten van Websteen maakten we een blog over de AVG en de acties die nodig zijn om websites AVG-geschikt te maken. Per 25 mei 2018 moeten organisaties voldoen aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).