Staat uw vraag er niet tussen? 035-52 51 676 support@websteen.nl

Waarom moet ik de zoekmachine gegevens invullen bij elke pagina?

Naast het hebben van een website is het ook ontzettend belangrijk dat je website wordt gevonden door jouw doelgroep. Dit kan op verschillende manieren worden gedaan met marketing. Een van de simpelste manieren om jouw website beter vindbaar en aantrekkelijk te maken voor bezoekers, is het invullen van de zoekmachine gegevens.

Voorbeeld van de zoekmachine gegevens in Google

Wat is een zoekmachine?

Een zoekmachine is een tool om snel en simpel informatie te zoeken door middel van zoekwoorden. Een zoekmachine bekijkt jouw website door verbindingen te vinden met de ingevulde zoekwoorden. De meest relevante websites komen hoger in de zoekmachine. Een van de grootste en meest bekende zoekmachines is Google.

Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie is een manier om onbetaald hoger in zoekmachines te komen. Het kan handig zijn om een professional in te schakelen, maar zelf kan je al een beetje meehelpen. Door bijvoorbeeld een slimme en aantrekkelijke titel en omschrijving in te vullen, vergroot je de kans op klikken. En door zoekwoorden te verwerken in foto titels, pagina titels en link titels help je al met de optimalisatie.

Tip: Een zoekmachine als Google heeft regels en beperkingen. Zo moet de omschrijving en titel van de pagina niet te lang zijn, anders breekt Google de teksten af. Ook geeft Google voorrang aan websites die veilig zijn en een SSL-certificaat hebben.

Waarom zoekmachine gegevens invullen?

Door het invullen van zoekmachine gegevens vergroot je de kans dat jouw website tussen de zoekresultaten van je doelgroep komt. Bij Websteen vinden wij het niet alleen belangrijk dat je een mooie site krijgt, maar ook dat je website gevonden wordt!

Waar vul ik mijn zoekmachine gegevens in?

Wanneer je in het CMS een pagina bewerkt (en soms ook bij andere modules), kun je zoekmachine gegevens invullen. Deze vind je bovenaan de pagina onder het laatste tabblad, getiteld ‘Zoekmachine gegevens’.

Hier kun je de volgende velden invullen:

  • Pagina titel: Hier geef je aan wat de titel van het zoekresultaat van deze pagina zou moeten zijn.
  • Description: Hier vul je een korte omschrijving van de inhoud van de pagina in, deze wordt onder de pagina titel in de zoekresultaten getoond.
  • Change frequency: Hier geef je aan hoe vaak er wijzigingen worden aangebracht op de pagina om de zoekmachine te laten weten hoe vaak deze pagina moet worden gescand.
  • Priority: Hier geef je aan de zoekmachine door hoe belangrijk deze pagina is ten opzichte van andere pagina's op jouw website (waarbij 1.0 het hoogst is en 0.1 het laagst).
  • Social media gegevens (optioneel): Hier kun je extra informatie toevoegen die specifiek voor social media wordt gebruikt. Als je de pagina deelt via social media, wordt deze informatie getoond.

Voorbeeld zoekmachine gegevens in het Websteen CMS

Aan de rechterkant zie je een voorbeeldweergave van hoe je pagina eruit zal zien in Google-resultaten, zodat je direct kunt controleren of alles correct is ingevuld.

Let op! Het invullen van deze gegevens garandeert niet dat je deze ook in de zoekresultaten terugziet. In sommige situaties kiest de zoekmachine zelf welke teksten en titels zichtbaar zijn. Zoekmachines als Google veranderen ook constant en wij doen ons best om deze veranderingen bij te houden.

Andere veelgestelde vragen

Niet gevonden wat je zocht?
Neem contact met ons op