Optimaliseer de leesbaarheid van je tekst
Een cruciaal aspect voor een effectieve communicatie op je website is een tekstopmaak die de lezer een rustige en gemakkelijk leesbare ervaring biedt, zonder afgeleid te worden door overmatige opmaak.
Begin met het kiezen van een schreefloos lettertype, zoals Helvetica, Verdana en Arial. Deze lettertypen zijn vaak eenvoudiger, waardoor de leesbaarheid wordt bevorderd. Schreefloze lettertypen vermijden dwarsstreepjes en verdikkingen aan het einde van letters, waardoor de tekst een heldere uitstraling krijgt.
Bovendien is het raadzaam om de tekst links uit te lijnen, wat betekent dat je kiest voor 'niet uitvullen'. Deze opmaakstijl draagt bij aan een rustige leeservaring doordat de lezer in één oogopslag ziet waar een zin eindigt. Het vermijden van het 'uitvullen' is niet alleen esthetisch gunstig, maar het voorkomt ook problemen met de weergave in verschillende browsers, waarbij de ruimte tussen woorden en letters soms ongewenst groot kan zijn.
Andere veelgestelde vragen
- Digitale Toegankelijkheid, wat is dat eigenlijk?
- Kleurgebruik
- Alt-teksten
- Geef koppen de juiste HTML-tag
- Optimaliseer hyperlinks
- Effectief Gebruik van Tabellen
- Onzichtbare teksten
- Focus-trap: Wat is dat en wat doet het?
- PDF-bestanden
- De WCAG webrichtlijnen? Wat zijn dat?
- WCAG-checker?
- Wat is Waarmerk drempelvrij.nl?
- Technisch: onzichtbare teksten
- Technisch: verborgen elementen
- Technisch: toetsenbord toegankelijke elementen