Wat is een slimme opbouw van de homepagina

Je hebt een (nieuwe) website en wil deze natuurlijk zo mooi mogelijk maken. Maar een website moet niet alleen mooi zijn, maar ook functioneel en gebruiksvriendelijk. We leggen je graag uit hoe je jouw homepagina optimaal kunt opbouwen, afgestemd op conventies en het verwachtingspatroon van je bezoekers.

Over het algemeen bestaat je homepagina uit de volgende onderdelen:

  • De Hero (de ‘Header’ widget)

  • Introductie over de belangrijkste onderdelen van jouw website (de ‘Startblokken’ widget)

  • Een korte introductie over jouw bedrijf of organisatie (de ‘Tekst met afbeelding’ widget)

  • Klantervaringen (de ‘Reviews’ widget)

  • Nieuws of Blog artikelen, wanneer je deze hebt (de ‘Nieuws’ widget)

  • Call-to-action (de ‘Tekst’ of ‘Call-to-action’ widget)

In het CMS ziet jouw homepagina er dan als volgt uit:

De Hero

Dit is de introductie van jouw bedrijf of organisatie op de homepagina. Vergelijk het met een eerste handdruk tussen jou en je bezoeker – een moment waarop je een sterke eerste indruk wilt maken. Hier geef je een helder beeld en korte, maar directe uitleg over het product of de dienst die je aanbiedt. Over het algemeen wordt de hero voorzien van één of meer knoppen waarmee een bezoeker direct een actie kan ondernemen. De ‘Header’ widget is hiervoor perfect in te zetten omdat je met deze widget een grote afbeelding kan plaatsen. Daarnaast kun je in deze widget ook een pakkende titel en 1 of 2 knoppen toevoegen.

Introductie over de belangrijkste onderdelen van jouw website

Na de eerste indruk is het belangrijk om de bezoeker op weg te helpen door een aantal directe routes aan te bieden naar jouw belangrijkste pagina’s, bijvoorbeeld de diensten van het bedrijf. Een korte introductie en een link naar de betreffende pagina’s helpen de bezoeker de juiste pagina’s te vinden. Hier kan je de ‘Startblokken’ widget voor gebruiken. Deze biedt de mogelijkheid om meerdere blokjes, bestaande uit een titel, tekst, link en vaak ook een afbeelding, toe te voegen aan de pagina.

 

Een korte introductie over jouw bedrijf of organisatie

Vertel je bezoeker wat meer over wie je bent en introduceer jouw bedrijf of organisatie met een korte tekst en een mooie afbeelding. Wanneer je bijvoorbeeld een ‘Over ons’ pagina hebt, dan kun je een link of knop toevoegen om naar deze pagina te verwijzen. Hiervoor gebruik je de ‘Tekst met afbeelding’ widget.

 

Klantervaringen

Overtuig je bezoeker met verhalen van andere klanten. Er is geen sterkere bewijskracht dan de positieve ervaringen van jouw klanten. Met de ‘Reviews’ widget kun je een baan met klantervaringen toevoegen aan de homepagina.

 

Nieuws/Blog

Laat je bezoekers zien dat jij een expert ben binnen je branche. Dit kun je doen door te laten zien dat je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen en kun je professionaliteit en vertrouwen uitstralen. De ‘Nieuws’ widget laat de meest recente items uit de nieuwsmodule zien zodat deze direct vanaf de homepagina beschikbaar zijn.

 

Call-to-action

Laat je bezoeker niet verdwalen aan het eind van de pagina. Sluit je pagina altijd af met een duidelijke propositie en knop (call-to-action). Dit kan zijn ‘Direct contact opnemen’, ‘Afspraak maken’ of bijvoorbeeld ‘Offerte aanvragen’. Wat toepasselijk is hangt natuurlijk af van jouw product of dienst. Wij adviseren daarom altijd om te eindigen met de ‘Call-to-action’ widget.


Andere veelgestelde vragen