De WCAG webrichtlijnen? Wat zijn dat?
Sinds 1999 fungeren de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) als de wereldwijde norm voor digitale toegankelijkheid. Het World Wide Web Consortium (W3C) is verantwoordelijk voor het beheer van deze standaard, en periodiek wordt deze bijgewerkt.
In wezen is WCAG een verzameling eisen die betrekking hebben op het ontwerp, de ontwikkeling en het onderhoud van websites en apps. Deze eisen zijn het resultaat van uitgebreid internationaal onderzoek, waarbij speciale aandacht wordt besteed aan de input van personen met beperkingen. Het streven is om de eisen in WCAG relevant te maken voor een zo breed mogelijk scala aan mensen, ongeacht de aard van hun beperkingen.
Door de richtlijnen van WCAG te volgen, ben je verzekerd dat je website of app in de basis toegankelijk is voor een divers publiek. Het is echter ook van belang om aandacht te besteden aan de begrijpelijkheid van teksten, de gebruikerservaring en de gebruiksvriendelijkheid.
3 niveaus
WCAG is opgebouwd in drie niveaus, A, AA en AAA. Eisen op niveau A vormen de minimale standaard voor toegankelijkheid, terwijl overheidsorganisaties verplicht zijn om te voldoen aan de eisen op niveau A én AA. Dit omvat in totaal 50 eisen, op het moment van schrijven, die in de norm als succescriteria worden benoemd.
Versies van WCAG
In 1999 kwam WCAG versie 1.0 uit. In 2008 verscheen versie 2.0 en in 2018 verscheen de laatste en huidige versie, namelijk WCAG 2.1
Andere veelgestelde vragen
Lees meer Digitale Toegankelijkheid, wat is dat eigenlijk?
Digitale toegankelijkheid zorgt ervoor dat websites en apps bruikbaar zijn voor iedereen, inclusief mensen met diverse beperkingen.
Lees meer
Lees meer Kleurgebruik
1 van de meest simpele aanpassingen voor een website, is het aanpassen van het kleurenspectrum.
Lees meer
Lees meer Alt-teksten
Voor mensen met auditieve beperkingen is het essentieel om ondertiteling en alternatieve visuele informatie aan te bieden.
Lees meer
Lees meer Geef koppen de juiste HTML-tag
Personen met een visuele beperking maken gebruik van software om de koppen van een website te scannen.
Lees meer
Lees meer Optimaliseer hyperlinks
Het is van groot belang om de beschrijving van hyperlinks (o.a. links in teksten) duidelijk en informatief te maken.
Lees meer
Lees meer Optimaliseer de leesbaarheid van je tekst
Een cruciaal aspect voor een effectieve communicatie op je website is een tekstopmaak die de lezer een rustige en gemakkelijk leesbare ervaring biedt.
Lees meer
Lees meer Effectief Gebruik van Tabellen
Het is raadzaam om de gebruiksvriendelijkheid van tabellen te optimaliseren.
Lees meer
Lees meer Onzichtbare teksten
Digitaal toegankelijke websites maken vaak ook gebruik van teksten en elementen die op het oog niet zichtbaar zijn.
Lees meer
Lees meer Focus-trap: Wat is dat en wat doet het?
Een focus-trap is een stukje Javascript dat ervoor zorgt dat binnen bepaalde elementen de tab-navigatie vast zit.
Lees meer
Lees meer PDF-bestanden
PDF-bestanden zijn onderhevig aan soortgelijke eisen als websites.
Lees meer
Lees meer Wat is Waarmerk drempelvrij.nl?
Het Waarmerk drempelvrij.nl is sinds 2004 het Nederlandse kwaliteitsmerk voor toegankelijke websites.
Lees meer
Lees meer Technisch: onzichtbare teksten
Het aanbieden van onzichtbare teksten is één manier om hulpsoftware te helpen.
Lees meer
Lees meer Technisch: verborgen elementen
Er kunnen niet-zichtbare elementen op een website staan, maar die wel degelijk toegankelijk moeten zijn.
Lees meer
Lees meer Technisch: toetsenbord toegankelijke elementen
Bij een digitaal toegankelijke website moeten alle klikbare elementen toegankelijk zijn met een toetsenbord.
Lees meer
Heb je niet kunnen vinden wat je zocht?