Optimaliseer hyperlinks
Het is van groot belang om de beschrijving van hyperlinks (o.a. links in teksten) duidelijk en informatief te maken. Vermijd generieke termen zoals 'klik hier' en geef in plaats daarvan een heldere omschrijving, zoals 'Bekijk onze zomercollectie'. Bovendien is het aan te raden om links bij voorkeur niet te laten openen in een nieuw venster. Zorg ervoor dat bezoekers naast de terugknop op elke pagina van je website toegang hebben tot andere navigatiemogelijkheden, zoals een home-knop, een kruimelpad, een menu of specifieke knoppen. Dit biedt bezoekers een duidelijke manier om te navigeren en zich te oriënteren op de locatie binnen de website.
Een effectieve website-navigatie is essentieel bij het behouden van bezoekers. Denk hierbij aan de coherentie en gebruiksvriendelijkheid bij het verplaatsen tussen pagina's.
Het openen van nieuwe vensters tijdens het navigeren binnen de website voegt over het algemeen weinig waarde toe en kan verwarrend zijn voor gebruikers. Mocht je er toch voor kiezen om nieuwe vensters te gebruiken, communiceer dit dan duidelijk met je sitebezoekers, zodat zij weten wat ze kunnen verwachten tijdens het browsen. Streef naar een intuïtieve gebruikerservaring, waarbij de bezoeker gemakkelijk zijn weg kan vinden zonder onnodige complicaties.
Andere veelgestelde vragen
- Digitale Toegankelijkheid, wat is dat eigenlijk?
- Kleurgebruik
- Alt-teksten
- Geef koppen de juiste HTML-tag
- Optimaliseer de leesbaarheid van je tekst
- Effectief Gebruik van Tabellen
- Onzichtbare teksten
- Focus-trap: Wat is dat en wat doet het?
- PDF-bestanden
- De WCAG webrichtlijnen? Wat zijn dat?
- WCAG-checker?
- Wat is Waarmerk drempelvrij.nl?
- Technisch: onzichtbare teksten
- Technisch: verborgen elementen
- Technisch: toetsenbord toegankelijke elementen